EMDR

EMDR bij angst voor de tandarts

Blijf jij last houden van die nare gebeurtenis? Of heb jij angst voor wat er zou kunnen gebeuren? Beinvloed dit jouw leven?

EMDR bij angst voor de tandarts is de meest bewezen effectieve therapie om jou blijvend van jouw tandartsangst af te helpen. Het helpt je niet alleen om jouw tandartsangst te overwinnen, het geeft je ook jouw zelfvertrouwen terug en bovenal jouw prachtige glimlach.

EMDR bij angst voor de tandarts

Nare gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld een (auto) ongeval, ernstige ziekte, overval, mishandeling maar ook het verlies van een baan, een geliefde kan een gebeurtenis zijn die zich steeds ongevraagd aan jou opdringt en kan zo ingrijpend zijn dat het jouw leven volledig op zijn kop kan zetten. Een nare herinnering wordt met veel emoties opgeslagen in je lange termijngeheugen. Dus kan het zich steeds opnieuw ongevraagd aan je opdringen. Je kunt hierdoor angst, boosheid, concentratieproblemen, een negatief zelfbeeld, paniek, stress, schuldgevoelens, schaamte, slapeloosheid, somberheid of verdriet ervaren. Of misschien heb jij last van onverklaarbare lichamelijke klachten?

Vastlopen in de verwerking van een nare gebeurtenis of angst zorgt ervoor dat je je anders voelt, gedraagt, je anders denkt en reageert op je omgeving.

Wat is EMDR? Wat houdt EMDR bij angst voor de tandarts in?

Eye Movement Desensitzation and Reprocessing (EMDR) is een effectieve, kortdurende, wetenschappelijke bewezen therapie. En wordt ingezet bij mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende, angstige of pijnlijke gebeurtenis in hus leven.

Tijdens je slaap ga je door verschillende fasen heen. Eén van de fasen is de REM-slaap . Tijdens deze lichte slaap verwerk je wat je overdag hebt meegemaakt. Je ogen maken tijdens de REM-slaap snelle bewegingen. De REM-slaap is een natuurlijke manier om gevoelens en gebeurtenissen te verwerken. EMDR is hierop gebaseerd en helpt om intense gebeurtenissen en gevoelens te verwerken.

Tijdens een EMDR sessie zal ik je vragen om de nare herinnering of angst voor wat er zou kunnen gebeuren in je geheugen op te roepen inclusief de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Daarna concentreer je je op die nare gebeurtenis of angst. Ik beweeg met mijn vingers, op een afstand van 30 centimeter, voor je gezicht heen en weer. Jij volgt met jouw ogen mijn vingers, zo snel als je kunt. Als gevolg daarvan krijgt het werkgeheugen nu heel veel informatie tegelijkertijd te verwerken. Hierdoor raakt het werkgeheugen ‘overvol’ en vervaagt de emotionele lading van de herinnering. De scherpe randjes gaan van je herinnering af en je hebt minder last van herbelevingen. Kortom je gaat je minder machteloos en somber voelen, krijgt meer zelfvertrouwen, slaapt beter en kunt de gebeurtenis achter je laten.

EMDR kun je inzetten bij:

  • Andere angsten zoals bijvoorbeeld faalangst, prikangst, rijangst, vliegangst
  • Concentratie problemen
  • Negatief zelfbeeld
  • Onzekerheid, angst of paniekaanvallen
  • PTSS
  • Schokkende of nare gebeurtenis
  • Slaapproblemen
  • Schaamte
  • Schuldgevoel
  • Stress en onrust 
  • Verdriet of somberheid

Heb jij mijn sociale media al gezien? Li(n)ken, volgen of delen? Heel graag!

Tandartsangst Heusden Angst voor de tandarts Drunen EMDR angst bij de tandarts Waalwijk Tandartsangst overwinnen Vlijmen EMDR tandartsangst Den Bosch Hulp bij tandartsangst Wijk en Aalburg Tandartsangst EMDR Sleeuwijk EMDR tandartsangst overwinnen Werkendam Tandartsangst EMDR Almkerk